Czym jest sport kettlebell?

Czym jest sport kettlebell?

Kettlebell (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Gryfy-i-obciazenia_Hantle-Kettlebell-966.html) to rodzaj hantli lub wolnego ciężaru, który jest okrągły z płaską podstawą i łukowatym uchwytem. Wygląda jak kula armatnia z uchwytem lub czajniczek bez dzióbka, stąd nazwa “kettlebell” w języku angielskim. W Rosji nazywany jest “girya” (rosyjski: гиря.) Autentyczne kettlebells wykonane są z żeliwa lub stali.

W przeciwieństwie do hantli, środek masy kettlebell wykracza poza dłoń. Kettlebells można wymachiwać, rzucać, żonglować, naciskać, trzymać, przenosić i manipulować nimi na setki sposobów. Są małe, przenośne i można je włączyć do wszystkich aspektów treningu sportowego i fitness. Kettlebells to bardzo skuteczny sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów, ujędrnienie ciała, zwiększenie wydolności sercowo-naczyniowej i siły oraz utrzymanie zdrowia stawów, mobilności i elastyczności.

Krótka historia kettlebell

Historia kettlebell jest nieco niejasna, jednak wydaje się, że rosyjski kettlebell, jaki znamy dzisiaj, powstał około 350 lat temu. Pierwsze pojawienie się tego słowa w rosyjskim słowniku pojawiło się w 1704 roku. Pierwotnie były one używane jako ręczne przeciwwagi (opatrzone pieczęcią cesarską) do ważenia suchych towarów na wagach rynkowych.

Ludzie zaczęli rzucać nimi dla rozrywki, a później zaczęto je wykorzystywać do podnoszenia ciężarów. Rosjanie mierzyli przedmioty w “pudach”. Pud (16,38 kg, czyli 36,11 funtów) – gra pochodzi z XII wieku. W Rosji i krajach byłego Związku Radzieckiego kettlebells są nadal ważone w pudach.

Podnoszenie kettlebell jest narodowoym sportem w Rosji

Podnoszenie kettlebell (Girevoy Sport) jest sportem narodowym Rosji. Obecnie ćwiczenia z kettlebells przeżywają swój wielki renesans, a trening z kettlebell stał się jednym z najpopularniejszych i najlepszych sposobów na zrzucenie zbędnych kilogramów, utrzymanie wysokiego poziomu sprawności sercowo-naczyniowej, wzmocnienie się i uzyskanie wyrzeźbionego, ujędrnionego, zdrowego i pięknego ciała, o którym zawsze marzyli trenujący. Prawidłowy trening z kettlebell może pomóc ćwiczącemu funkcjonować dłużej i zdrowiej. Zdrowie stawów, mobilność i elastyczność mogą być zachowane, a nawet poprawione, dzięki prawidłowemu zastosowaniu ruchów kettlebell. Podnoszenie kettlebell ma charakter techniczny, podobnie jak podnoszenie olimpijskie, i wymaga od użytkownika zastosowania odpowiedniej formy, aby uniknąć kontuzji i czerpać maksymalne korzyści z setek ćwiczeń z kettlebell i ich odmian.

Obecnie kettlebells wykonywane są z dwóch różnych rodzajów materiałów: żeliwa i stali. Stal jest używana do produkcji kettlebells przeznaczonych do “zawodów” lub “sportu”.

 

4 powody, aby podnosić ciężary przy pomocy kattlebell

4 powody, aby podnosić ciężary przy pomocy kattlebell

Kettlebell były niezwykle popularne w ZSRR – w zasadzie prawie każde mieszkanie miało kettlebells, a każdy dorosły mężczyzna umiał się nimi posługiwać i potrafił podrzucić kilka razy to ciężkie żelastwo ku uciesze dzieci. Kettlebells były, i nadal są, bardzo proste: odlewany kawałek metalu w kształcie kuli z uchwytem dla jednej ręki i płaskim dnem. Metal był bardzo dobrze wykonany w Związku Radzieckim, a kettlebells o wadze 16 kg i 32 kg nie były zbyt drogie.

Nowoczesne kettlebells stały się nieco wygodniejsze, istnieje szeroki wybór odważników, ich cena poszła w górę, ale można znaleźć funtowe lub dwufuntowe kettlebells za darmo od znajomych w garażu. Jednak popularność treningu kettlebell i samego sportu kettlebell zauważalnie spadła, oczywiście ze względu na rozwój innych sportów, pojawienie się wygodnych hantli i innych odważników.

O ile dawniej kettlebell lifting był domową alternatywą dla “siłowni” (w których było dwóch trenerów i te same kettlebells), to dziś nowocześnie wyposażone kluby fitness nie zastąpią kettlebells i hantli. Mimo to, kettlebells nie należy spisywać na straty, a powodów ku temu jest wiele.

Jak każdy rodzaj fitnessu, kettlebells są dobre dla zdrowia

W przeciwieństwie do wielu innych, jest wygodny do ćwiczeń w domu i na zewnątrz: ciężki sprzęt daje wiele możliwości ich wykorzystania, od prostego podciągania się z podłogi do chodzenia po podwórku z wykorzystaniem ich jako ciężarków. Takie spacery stabilizują ciśnienie krwi i poprawiają krążenie, wzmacniają układ odpornościowy i mają pozytywny wpływ na zdrowie pleców (przy odpowiedniej wadze).

Zwiększa się siła fizyczna

Podobnie jak w przypadku pracy ze sztangą, nie musisz nic robić, tylko cały czas trzymać kettlebells w rękach. Trudno będzie przestawić się na inne aktywności, takie jak wymachy nóg: przez 80% czasu będziesz pracował rękoma z przyzwoitym ciężarem. Jest to jeden z najszybszych sposobów na pracę nad ramionami i obręczą barkową.

Podnoszenie ciężarów rękami buduje piękną męską sylwetkę

Pomyśl o robotnikach ulicznych: w gorący letni dzień, kiedy pracują z nagim torsem, wszyscy wokół się na nich gapią. Wszystko to dzięki potężnemu obciążeniu ramion: sylwetka osoby podnoszącej kettlebell różni się od innych sportowców szerokimi, okrągłymi barkami, pięknymi plecami i dobrze rozwiniętymi ramionami.

Przyrost masy ciała

Kettlebell lifting jest częścią weightliftingu, sportu znanego z dużej masy mięśniowej. Łatwo schudniesz i zamienisz wagę w mięśnie, jeśli będziesz regularnie ćwiczyć z kettlebells i odpowiednio się odżywiać, więc pamiętaj: zajmij się kettlebell, jeśli potrzebujesz masy. Powtarzaj ćwiczenia, które pokaże Ci trener w domu, a efekty pojawią się dość szybko.

 

Dlaczego wybrać ćwiczenia z kettlebell?

Dlaczego wybrać ćwiczenia z kettlebell?

Dziś opowiemy Wam, jak za pomocą elementarnego narzędzia sportowego, jakim są kettlebells, możecie się rozwijać: nadać swojemu ciału nowy wygląd, skorygować wagę, zwiększyć siłę i wytrzymałość.

Dlaczego wybrać kettlebells?

Po pierwsze, to właśnie za pomocą kettlebell można pracować jednocześnie z wieloma grupami mięśni. Ćwicząc z kettlebells rozwijasz prawie wszystkie mięśnie. Za pomocą kettlebells można również bardzo efektywnie rozwijać poszczególne partie mięśni. I po trzecie, kettlebells pozwalają na trening w małych przestrzeniach. Możesz łatwo kupić kettlebells do domu i wykonywać pełne ćwiczenia w swoim mieszkaniu.

Dziesięć do piętnastu minut treningu z kettlebell da Ci znacznie więcej niż pół godziny czy nawet godzina na siłowni. Dlaczego? Wyobraź sobie, ile energii pobiera człowiek podczas pracy ze sztangą, na przykład podczas podnoszenia bicepsów. Wykonując takie ćwiczenie, obciążasz jeden rodzaj mięśni. Kiedy trenujesz z kettlebells, pracujesz nad nogami, klatką piersiową, plecami, ramionami. Oznacza to, że w ćwiczeniach z kettlebell zaangażowane są praktycznie wszystkie grupy mięśni.

Korzyści płynące z ćwiczeń z kettlebells

Kettlebells pozwalają na wykonywanie ogromnej ilości różnych ćwiczeń, które rozwijają nie tylko siłę, ale także koordynację, wytrzymałość i wiele innych. Rozwijając swoją koordynację, możesz nauczyć się żonglować kettlebell. To rozwinie twoją zręczność.

Chcesz rozwijać swoje cechy fizyczne? Ćwicz z odważnikiem kettlebell.

  • Zwiększ swoją siłę wraz z odważnikiem kettlebell;
  • Zwiększ swoją wytrzymałość za pomocą kettlebel;
  • Rozwijaj swoją elastyczność i zręczność, trenując z odważnikiem kettlebell;
  • Popraw swoją koordynację z odważnikiem.

Co więc dają nam ćwiczenia kettlebell?

  • Korekta wagi;
  • Kompleksowy rozwój wszystkich podstawowych cech fizycznych;
  • Rozwijanie potężnej siły woli. Ta ostatnia ma ogromne znaczenie nie tylko dla sportu, ale także po prostu dla życia.

Jak wybrać wagę i ilość powtórzeń

Z reguły kobiety wybierają ciężarki o niższe wadze od 8 do 16 kilogramów, a mężczyźni od 16 do 32 kilogramów.

Aby znaleźć swoją wagę, spróbuj wykonać pięć powtórzeń jednego ćwiczenia. Jeśli jest to łatwe, użyj cięższych kettlebell. Jeśli nie jesteś w stanie wykonać ćwiczenia, potrzebujesz mniejszego ciężaru.

Po znalezieniu swojego ciężaru, nie należy wykonywać wszystkich ćwiczeń z nim. Niektóre z nich będziesz w stanie wykonać z większym ciężarem, do innych będziesz potrzebował lżejszych ciężarów. Sprawdź wagę dla każdego ćwiczenia osobno.